Skip to main content

[Share] Kebaikan Zikir menggunakan Tangan?




Salah satu cara untuk mengingati Allah swt adalah dengan berzikir. Zikir juga dapat membuat hati tenteram kerana mengingat sang pencipta setiap saatnya. Zikir dapat dilakukan dimana saja dan dalam keadaan apapun.

Bahkan begitu istimewanya Zikir, Rasulullah SAW menggunakan ruas-ruas jarinya sebagai alat untuk ia zikir. Seperti dalam sebuah hadis:



“Hitunglah (zikir) itu dengan ruas-ruas jari karena sesungguhnya (ruas-ruas jari) itu akan ditanya dan akan dijadikan dapat berbicara (pada hari Kiamat).” (HR. Abu Dawud, no. 1345).

Dalam Hadis lainnya yang menyatakan bahawa zikir alangkah lebih baiknya dilakukan dengan jari-jari tangan kanan, seperti yang dicontohkan Rasulullah SAW
“Saya melihat Rasulullah bertasbih (berzikir) dengan (jari-jari) tangan kanannya.” (HR. Abu Dawud, II/81, at-Tirmidzi, V/521, Shahiihul Jami’, IV/271, no. 4865).
..



Dengan memanfaatkan jari-jari tangan kanan sebagai media untuk berzikir dapat memudahkan setiap muslim untuk mendekatkan diri pada Allah swt dengan zikir.
Terdapat lima ruas pada setiap jari, sehingga jika dikalikan jumlah jari menghasilkan 15 ruas. Dengan dua kali ulangan zikir ditangan maka kita telah melakukan dzikir sebanyak 30 kali. Mudah saja, menghitung zikir dan melakukannya kini dapat dilakukan dimana saja bahkan tanpa membuatnya “terlihat” oleh orang yang dapat menyebabkan riya.
..
Teknik zikir yang dilakukan oleh Rasulullah SAW adalah menghitung dengan jari..

Dari Abdullah bin Amr bin Ash radhiyallahu ‘anhuma, beliau menceritakan,

رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعْقِدُهُنَّ بِيَدِهِ
Saya melihat, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menghitung zikir beliau dengan tangannya.” (HR. Ahmad 6498 dan dinilai hasan oleh Syuaib Al-Arnauth).
..
Banyak kelebihannya zikir menggunakan tangan, akan tetapi kalau kita hendak menggunakan tasbih pun tiada masalah , zikir menggunakan tasbih atau alat bantu untuk menghitung lainnya juga merupakan hal yang disyariatkan Nabi saw. (sunah). Bahkan hal ini pun sudah biasa dilakukan oleh salafus shalih tanpa ada yang menentangnya.

hadis riwayat Shafiyyah bint Huyai. Ia berkata: “Rasulullah saw. mendatangiku sedangkan di hadapanku terdapat empat ribu biji yang aku bertasbih dengannya. Rasulullah saw. pun bersabda, “Sungguh kamu telah bertasbih dengan menggunakan ini, Perhatikanlah aku akan mengajarimu yang lebih banyak dari pada tasbihmu.” Lalu aku berkata, “Iya, ajarilah aku.” Kemudian beliau bersabda, “Bacalah Subhanallah adada khalqih (Subhanallah sebanyak ciptaan Nya). (HR. At-Tirmidzi)
..
Oleh yang demikian, semua sudah tahu mengenai kelebihan zikir, tetapi cara kaedahnya sahaja yang lain, mungkin berbeza setiap orang, zikirlah  menggunakan tangan kanan, kerikil, biji-bijian atau seutas tali, sementara di zaman sekarang sudah banyak ragam tasbih, bahkan ada yang berbentuk digital dengan menekan tombol untuk menghitung angka jumlah zikir kita. Yang penting sekarang, kita amalkanlah zikir dalam kehidupan, InsyaAllah akan selalu mendapat rahmat maha pencipta.

 Wa Allahu A’lam bis Shawab.


Jom Clik 1 hari 1 perkongsian di Telegram kami : https://t.me/QuranDaruliman

#Zikir #Zikirmenggunakantangan #tangankanan #zikrullah   #PustakaDaruliman #Alqurandaruliman #1hari1perkongsian #alquranpelangi #alqurancantik #alqurantagging #alquranengraving #alquranmalaysia #Covid19 #Syawal2020 #StayAtHome #alqurandarulimansentiasadihati



Comments

Popular posts from this blog

ADA APA DENGAN SURAH MAKIYYAH & MADANIAH?

Al-Qur’an diturunkan kepada Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam secara beransur-ansur selama dua puluh tiga tahun, sebagian besar waktu Rasulullah dihabiskan di Makkah. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman. “Ertinya : Dan Al-Qur’an itu telah Kami turunkan dengan beransur-ansur agar kamu membacakannya perlahan-lahan kepada manusia dan Kami menurunkannya bahagian demi bahagian” [Al-Israa : 106] Oleh kerana itu para ulama rahimahullahu membagi Al-Qur’an menjadi dua bagian :            ~Makkiyah           ~Madaniyah            Sebenarnya, pengasingan ini adalah kerana Al-Quran diturunkan dalam dua musim, di Mekah dan di Madinah. Kedua-dua musim ini dipisahkan oleh peristiwa yang bersejarah, iaitu hijrah Nabi Muhammad dan para sahabat beliau ke Madinah. Tempoh kedua-dua musim itu ialah, di Mekah (sebelum Nabi berhijrah) selama 12 tahun, 5 bulan, 13 hari. Sedangkan di Madinah (selepas Nabi berhijrah) selama 9 tahun, 9 bulan, 9 hari.                    Dengan

[Share] Surah Al-Mulk? Ada apa dengan surah ini..

SATU surah di dalam al-Quran sekiranya ia diamalkan, maka orang yang membacanya, apatah lagi dapat menghafaznya akan terlepas daripada azab kubur. Ia adalah  Surah Al-Mulk  yang mengandungi 30 ayat. Surah itu juga disebut sebagai At Tabaarak yang bermakna Maha Suci. Sebab itu, Nabi SAW menyarankan umatnya supaya tidak meninggalkan bacaan al-Quran pada setiap hari. .. Di antara kelebihan Surah ini ialah: ·          Surah ini akan menjadi penyelamat. ·          Penegah pembacanya dari seksa kubur. ·          Berada di bawah naungan sayap malaikat (mendapat rahmat Allah). ·          Di hari kiamat rupanya akan dicerahkan seperti wajah Nabi Yusuf (cantik). ·          Dinamakan Surah gagah perkasa, pintar lagi cerdik. 1    Terdapat banyak hadis tentang fadhilat yang terkandung dalam Surah Al Mulk, iaitu:      Surah Al Mulk adalah penghalang dan penyelamat yang menyelamatkan pembacanya dari seksa kubur. (HR. Tirmidzi)  ..... 2.     Dahulu Nabi tidak

KONTEST LENGKAPKAN AYAT PALING KREATIF di FACEBOOK RASMI "PUSTAKA DARUL IMAN "

CONTEST LENGKAPKAN AYAT PALING KREATIF kini sedang BERLANGSUNG !! 🤩 🤩 https://www.facebook.com/pustakadarulimanpublisher/photos/a.300806526705240/2445258895593315/?type=3&theater Yahuu..Pustaka Darul Iman ada buat Contest lah guys! Apa tunggu lagi, hadiah pun boleh tahan ni.. Senaskah Alquran Raihan dengan Engrave nama pemenang sekali.…ini lah masanya! . Jom ikut Cara-caranya sepetri berikut : . 1) ➡   LIKE & FOLLOW facebook RASMI "pustaka Darul Iman"   2) ➡   Karangkan Ayat anda yang superb kreatif , tidak lebih 15 patah perkataan di ruangan komen… 3) ➡   MENTION 5 RAKAN ANDA yang korang rasa dia lagi kreatif dari korang & HASTAG   # contestdaruliman   4) ➡   kemudian SHARE Post Contest ini di facebook anda sendiri SEBANYAK yang mungkin.. 5) ➡ HADIAH UTAMA adalah senaskah Alquran Raihan beserta ukiran nama pemenang sendiri... SHARE Paling banyak & Ayat paling kreatif / Superb yang akan memenangi Alquran ini.. .